מגוון אפשרויות הסיוע לנכים
נגישות היא אחד המושגים החשובים ביותר בימינו, והמודעות לחשיבות השילוב של כל בני האדם בחברה ומתן מקסימום אפשרויות לכולם כולל כולם נמצאת במגמת עלייה מובהקת.
בפרט מפותחים כל העת פתרונות נגישות חדשניים ויעילים ועוד דוגמה למגמה המבורכת הנ"ל היא הביקוש ההולך וגדל ללימודי חינוך מיוחד (למידע נוסף), תוצאה של ריבוי המסגרות המיועדות לילדים בעלי צרכים מיוחדים.
נגישות = עצמאות
נגישות פירושה עצמאות, ועצמאות היא הדבר החשוב ביותר הן למבוגרים והן לילדים, כך שכל פתרון נגישות הוא סיוע משמעותי מאוד לנכים ובמידה מסוימת הוא מצמצם את הנכות או לפחות את המידה בה היא מגבילה את שגרת יומו של האדם.
מוצר אחד שמעניק יותר חופש תנועה לנכים ולמבוגרים בעלי צרכים מיוחדים הוא מעלון מדרגות. חשוב לדעת שגם בימינו ישנם עדיין לא מעט בניינים נטולי מעלית, כולל מבני ציבור, ועל-מנת להגיע לכל מקום באותם בניינים נדרשים נכים לפתרון שיאפשר להם לעלות במדרגות בקלות – בהתאם פותחו שלל מעלוני מדרגות שמתאפיינים הן במשקל קל והן ביציבות ובטיחות מקסימליות, כולל כאלה שמתאימים למדרגות לולייניות, כך שנכים יוכלו להגיע למחוז חפצם גם בכוחות עצמם (ובעזרת הזחליל, כמובן, או דגמים מתקדמים אחרים של מטפסי מדרגות). עוד כדאי לדעת שמטפס מדרגות מאפשר גם התניידות במרחב האורבני ובפרט ירידה ממדרכות לכביש ועלייה מכבישים למדרכות גם במקומות שבהם עדיין לא הותקן שיפוע לרווחת הנכים.
המפתח להנגשה אופטימלית – מוצרים בהתאמה אישית
כפי שהמפתח להצלחתן של מסגרות חינוך מיוחד הוא התייחסות ספציפית לכל ילד ולצרכים הייחודיים לו, כך גם אל אוכלוסיית הנכים והמוגבלים חובה להתייחס לא כאל מקשה אחת, אלא להתאים באופן ספציפי את המוצרים לצרכים של כל אדם בעל מוגבלות כזו או אחרת, בהתאם למגבלות הפיזיות ולשגרת חייו. לשם כך נדרש ניסיון עשיר, ועל כן מומלץ בחום לרכוש מוצרי הנגשה אך ורק מחברה שזהו תחום התמחותה.
עוד חשוב לוודא שכל מוצר עזר לנכים וכל פתרון הנגשה הוא בעל כל התקנים העדכניים והמחמירים ביותר, כדי להבטיח את שלומו של הנכה ולוודא שהפתרון אכן ישפר את איכות חייו ולא יסכן אותו.
מדוע נדרשים יותר אנשי מקצוע במסגרות החינוך המיוחד?
עפ"י דוח מפורט שהוגש ב-2015 לוועדת החינוך של הכנסת, במסגרות החינוך המיוחד בישראל נמצאים למעלה מ-200,000 ילדים, מגיל לידה ועד גיל 21. בסך הכל 1 מכל עשרה ילדים לומד בכיתת חינוך מיוחד, בכיתה משולבת או בכיתה מקדמת (או במסגרות הגן המותאמות לבעלי הצרכים הייחודיים), והבסיס למיצוי היכולות והפוטנציאל של אותם ילדים כך שיזכו במקסימום עצמאות גם אם ישנן מגבלות שונות הוא ההון האנושי – כלומר איכות המורים, הגננות ושאר אנשי המקצוע.
הגידול במספר הילדים וההבנה שרק אנשי חינוך מסורים ומיומנים ינגישו עבורם את העולם הובילו לעלייה מתמשכת בביקוש לאנשי מקצוע, ובהתאם גם הלימודים בתחום הפכו נפוצים יותר – וגם רמתם עלתה במידה משמעותית.